Hi ha molts fets que fan gran el
personatge, un és l’origen humil dels avantpassats, els seus pares van fer el
salt cap a Barcelona, agafant el camí d’emigrar del camp de Tarragona,
concretament de Valls, per guanyar-se les garrofes més còmodament. De la
barberia de Valls a una altra a l’escorxador de Sants, anomenada “Buenos Aires”.
És aquí on el pare i l’oncle Emili desenvolupen
una formula del massatge per després
d’afaitar, el Floïd. Un fill de la immigració interna, amb esperit de superació
i constància. Amb només vint anys, mor el seu pare i Cendrós fill porta la
fàbrica, la publicitat, les vendes...ho controlava tot directament. Un
innovador i creatiu, la publicitat era extensa i generosa a la premsa, tanques,
tornejos de tennis, Camp Nou... Amb tota seguretat va ser un gran emprenedor i
empresari d’èxit en totes les vessants.
D’una formula singular de
massatge per després de l’afaitar, una barreja de diferents flors, vinagre,
alcohol, vainilla, llimona... es crea un massatge dels més coneguts arreu, el
Floïd. Els inicis van ser com el porta freda a les barberies, una tècnica a
l’antiga amb un dot innat especial, anant amunt i avall per introduir i vendre
el producte. Senzillament s’ha de tenir una mercaderia especial i tècnica de
venda per col·locar-lo. Persistència i constància. Cendrós va obrir delegacions de Haugron
Cientifical S.A., l’empresa del Floïd a Nova York, Londres, París, Ginebra...El
clàssic viatjant amb un producte que li prenien de les mans, el Floïd. Es va
vendre tant que va fer-se ric, milionari, però amb dòlars, com deia en J. B. Cendrós,
fins aconseguir ser una multinacional referent en el sector. Molt interessant
de ser valorat pels nous emprenedors i com del no res crea un imperi.
El Joan B. Cendrós, el cavaller
Floïd, pot posar-s’hi l’etiqueta de pencaire, orgullós, altiu, revolucionari
amb corbata i americana. Mecenes, activista, financer, editor i patrocinador de
tantes causes. Valent, figura excèntrica, impulsiu, disposat a tot per la
supervivència de la cultura catalana. Va ser un abanderat de la lluita
antifranquista amb una personalitat volcànica i directe en tots els sentits. Moltes
vegades, en Cendrós era de tracte difícil i els que el van conèixer el
descriuen com un home eixut, sovint inflexible i, fins i tot vehement, quan es tractava de defensar
Catalunya.
Havent triomfat a la vida i els
negocis, treballant i pencant com ningú, crea un món editorial on hi avoca sacs
de diners i dilapida una fortuna amb la finalitat de mantenir la llengua del
país en plena nit fosca del franquisme. Molt fàcil de dir-ho, i poc
convencional de fer-ho. En Joan B. Cendrós, no només va fer això, juntament amb
altres empresaris van crear Òmnium Cultural
per potenciar i ajudar l’ensenyament en català en temps molt difícils.
En Cendrós se’l classifica com a catalanista de pedra picada.
L’11 de juliol de 1961 neix
Òmnium Cultural, entitat que, entre altres fets destacables fomentà
l’ensenyament del català a les aules, remouria consciencies de milers de
catalans i fou com una primera revolució cultural contra la dictadura. La creen
cinc empresaris Fèlix Millet, president; Lluís Carulla, vicepresident; Pau
Riera, tresorer; J. B. Cendrós, secretari; i Joan Vallvé, vicesecretari. Una generació d’invictes, lluny del
victimisme estèril, no es van mostrar mai abatuts.
A part d’Òmnium i també sota el
franquisme va ajudar la represa i el finançament d’institucions com l’Institut
d’Estudis Catalans, la recuperació d’Edicions Proa i de l’editorial Aymà.
Promou el Premi Sant Jordi de novel·la i la Nit de Santa Llúcia. També va
implicar-se amb el moviment de la Nova Cançó, la creació de la Gran
Enciclopèdia Catalana, premi Honor de les Lletres Catalanes, Banca Catalana, recuperació
del teatre Romea...
De fet, la biografia de Joan B.
Cendrós és de cap a peus, fora de mida, senzillament fascinant. Un gran
recorregut per les petjades deixades per aquest mecenes, on les vivències
intenses i bagatge extens fan gran el personatge. Sota la seva batuta, el 23 d’abril
del 1966 Òmnium Cultural de París va organitzar el primer recital internacional
d’en Raimon a París. El debut va ser un èxit i, sobretot, va propiciar la
famosa actuació a l’Olympia, aquell mes de juny. Un mecenes inclassificable, un
heterodox del món empresarial, econòmic i cultural que no s’ha sabut valorar i
que en paral·lel, per postres va dedicar-se a ajudar, com diu la biografia, a
fons perdut a desenes d’artistes, pintors, escriptors i fins i tot amics
anònims van rebre l’ajut desinteressat de l’empresari. És aquí on es veu la
crítica adversa, l’enveja al personatge i també la mostra de com tergiversar
amb total impunitat, per més poca cosa diuen adoctrinament. Malparlar del personatge
fent-ne burla i escarn amb una obra de teatre reinventant-se el personatge com a
ranci, gasiu i estrany prohom de cartó. O estàs dins la roda, i ell no formava
part de la congregació oficial franquista, ni de “l’estrablishment” o hi ha
llicència per a matar a qui sigui, el personatge en aquest cas. Com va fer un
director de teatre, el qual no ha inventat la pólvora, i com a premi viu de
l’erari públic per maleir i cantar improperis contra alguna cosa que bellugui
amb traç de cosa indígena o faci olor de pa amb tomàquet; amb això li riuen les
gràcies galdosament i untant-lo amb subvenció eterna.
Dues anècdotes marquen el tarannà
i personalitat del biografiat, una, la pugna amb Tarradellas. S’explica com
Tarradellas, amb un ego gran com tot ell, en una xerrada volia fer tancar la
delegació d’Òmnium a París. Era l’any 1967, després de que el govern franquista
fa tancar Òmnium, els empresaris, mecenes que van engegar Òmnium compren de la
seva butxaca un pis cèntric a París per posar-hi la delegació d’Òmnium a
l’exterior. Tarradellas no volia que ningú li fes ombra en cap aspecte, i
sostenia que era contrari als seus interessos. Van tenir una entrevista a un
Hotel de París Tarradellas amb Cendrós. Tarradellas insistia de que s’hauria de
tancar la delegació d’Òmnium a París, després d’un discurs d’hores i anant
repetint que s’hauria de tancar Òmnium, deia convençudíssim que el volien
enfonsar, i que no és podia fer ombra al president de la Generalitat a l’exili,
hauríeu d’ajudar més al president a l’exili...Cendrós explosiu de mena, a la
primera de canvi saltava, i aquesta vegada va haver d’aguantar molt, va esperar-se
fins al final, però es va anar escalfant. I quan no va poder més va explotar “Mireu,
president, jo fins ara he callat molt i us he escoltat amb el màxim interès,
però us he de dir una cosa que em surt de dins i us la diré amb la màxima
sinceritat, perquè m’entengueu bé i utilitzaré, potser, alguna expressió
barroera, però vós, com a bon català, m’entendreu perfectament: mireu, el pis
de París, sabeu per què l’hem obert?, perquè a mi m’ha sortit dels collons. I
sabeu quan el tancaré?, quan a mi em torni a sortir dels collons” La
reunió va acabar-se a l’instant.
Una altra anècdota va ser l’any
1966, en plena prohibició d’Òmnium, on li surt de dins l’antifranquisme
recalcitrant. La dictadura havia promulgat la Llei Fraga, semblava hi havia una
certa obertura, en el cas dels llibres, si un cop publicat te’l prohibien (el
dipòsit ja no era obligatori), l’editor perdia el cost de la publicació. I això
va passar amb Història de Catalunya Il·lustrada
per a nens de Ferran Soldevila editada i distribuïda a les llibreries. Cendrós
va actuar amb celeritat, i en persona. Va demanar explicacions i el director
general de Censura, Carlos Robles Piquer, cunyat de Fraga Iribarne li diu
textualment “Pues se lo come con
patatatas”.
Joan B. Cendrós agafa l’avió i
se’n va a veure el ministre franquista del ram Manuel Fraga Iribarne. Els crits
se sentien quatre carrers més avall. I
Fraga li va dir “por esas historias
volvemos a coger el mosquetón” Paraules que les va guardar ben guardades fins
a fer una campanya als mitjans de comunicació exposant el pensament del
ministre franquista de “Información y Turismo”. Això va fer estovar el tema i
al cap del temps va poder tornar-se a distribuir Història de Catalunya Il·lustrada a les llibreries.
Amb aquestes dues anècdotes es veu
el caràcter fort i fins i tot dient-ho en plata, “tenir-los ben posats” i també
i dins el context de la nit fosca del franquisme, i com d’efectiu era ser un
malcarat, orgullós i altiu i cantar les quaranta quan tocava. Una frase de
Cendrós és: els catalans que hem actuat en forma d’oposició al règim, ho hem anat
fent en base o intervencions particulars, fins que a mi em va venir la idea que
s’havia de fer alguna cosa de caràcter col·lectiu, que és el que produiria més
impacte.
Una altra frase per veure el
caràcter impulsiu, remarcant el qualificatiu cultural ha estat sempre un
qualificatiu revolucionari. I a més a més: “La prova d’això és que ens ha passat el
mateix que a qualsevol altra classe de revolucionari. Hem estat vigilats,
perseguits i no ens han passat coses pitjors segurament perquè els nostres
adversaris no s’hi han atrevit”
I una altra “He sigut feliç -afirmava, sempre
en un to de repte-, perquè lluitar pel país propi és un plaer dels déus”
Al llegir la biografia, magníficament
desgranada per Genís Sinca, altament recomanable, cadascú pot trobar-hi alguna sensibilitat
important, virtuts i qualitats eloqüents i no deixa ningú indiferent.
Segurament tothom que llegeixi el llibre trobarà alguna peça considerable i segurament
li cridarà l’atenció innombrables fets. A l’acabament del llibre, El cavaller
Floïd, biografia de Joan B. Cendrós, financer, editor, patrocinador, valent,
excèntric, impulsiu....pot entrar perfectament a la categoria d’un personatge
singular, un homenot empresari, mecenes, activista revolucionari com una casa
de pagès.
Amb la bata blanca que sempre portava, en una visita a la nova
fàbrica d'Haugron Cientifical S.A.
1982 - JBC al terrat de casa seva a Sant Feliu de Guixols amb l'estelada.
Promocionant Floïd al Camp Nou.
1975 - JBC lliurant xec del Premi d'Honor de les Lletres Catalanes a
Joan Fuster.
JBC amb membres d'Òmnium Cultural amb l'Abat Escarré.
J.B.C. amb Joan Oliver (Pere Quart) que va fer de director literari
d'Aymà/Proa durant vint anys.
JBC amb Armand Carabén, Joan Miró a París.
Joan Babtista Cendrós i Carbonell
Barcelona 1916-1986
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada