dijous, 2 de setembre del 2010

Bous


S’ha parlat, escrit i debatut amb molta energia sobre els bous, i bàsicament des de la prohibició de les curses de braus. En un grup no massa extens hi ha diversitat d’opinions i la conversa pot arribar a pujar de to i tot.

Aquest debat és una mica pervers i costa entendre la postura de l’altre, sembla com el que diu un conegut, “sóc de l’equip de futbol des de petit i encara que reconec que fan pitjor futbol que el teu equip, serà el meu equip fins el dia del judici final”.


A les Terres de l’Ebre està molt arrelada la festa dels bous, no hi ha festa major com cal si no hi ha bous. Els 10 o 12 dies que pot durar la festa major els bous són l’eix principal de la festa, i tot el que això comporta. La preparació dies abans de la festa Major de carretes, taulons, cadires i sofàs vells, escales...tot per a muntar la plaça de bous. A partir de mitja tarda quan surten a la plaça els bous més petits escanyolits, la plaça va omplint-se lentament a mesura que van sortint els bous més grossos. Els joves del poble és tiren a la plaça a corre davant l’animal. Com més avança la tarda van entrant les famílies, amics i invitats, cada grup es va col·locant a la seva “llotja”, carregats de neveres, bosses a caramull de menjar i begudes.

El que és tot una festa i força inofensiva mentre sigui dins del cercle de la plaça i només intervinguin els joves que corren davant del bou. Ara no cal dir que el que és una salvatjada ho és a les Terres de l’Ebre, a Miramar o a Forès, és una salvatjada. I quan al bou cau a l’aigua i l’han d’anar a “pescar” amb una barca i amarrant-los per les banyes, segur que l’animal beu uns quants litres d’aigua salada, o el bou capllaçat, estirant-lo amb cordes ara cap aquí, ara cap allà, i alguna estirada perquè no s’embali massa. No cal dir el bou embolat, on a les banyes a poca distància del cervell se li col·loquen dues boles de foc, generalment amb boles de quitrà on l’animal està com embogit, i no és d’estranyar.


Festa i tradició han de confluir en no torturar ni maltractar el bou. Avui encara hi ha distància, però en un clima civilitzat i raonat s’ha de trobar el camí correcte de festa i tradició sí, i de respecte i no agressió a l’animal també. Aquest és el dilema.


4 comentaris:

Jesús M. Tibau ha dit...

abans de jutjar, cal conèixer

Joana ha dit...

En alguns llocs aquesta festa no és pot tocar! A Algemesí queda poc per a la setmana de bous! La gent es torna boja, però el que menys importa de tot són els bous. jo com que no sóc d'alli, no l'entenc, però si l'eliminaren, la gent es moria, he,he

Mireia ha dit...

Bé, es un tema delicat, jo només puc dir que a aquells que diuen "si no haguessin bous no hi hauria festa" no els entenc, perquè, ¿quants pobles hi ha on no fan bous i sí que tenen festes locals??

Anònim ha dit...

buy lorazepam online ativan vertigo - why is ativan used for opiate withdrawal